زمان جدا کردن اتاق خواب کودک | سن مناسب، بایدها و نبایدها

زمان جدا کردن اتاق کودک

زمان جدا کردن اتاق خواب کودک از جمله مهمترین دغدغه های والدین به شمار می رود. البته تصمیم گیری در این رابطه کار چندان سختی نیست. اکثر پدرها و مادرها ترجیح می دهند که بعد از تولد، از نوزادشان در اتاق خواب خود مراقبت کنند. زیرا این کار از بسیاری از جهات عاقلانه است. با بزرگ تر شدن نوزاد، زمان مناسب جهت جداسازی اتاق ها از یکدیگر فرا می رسد، اما چه زمانی باید برای این کار اقدام نمود. اینکه چه زمانی را باید برای انجام این کار در نظر گرفت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات جامع و کامل تری را در اختیارتان قرار دهیم. 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید: ساعت خواب کودکان چند ساعت است؟

ویژگی های اتاق خواب مخصوص کودکان

قبل از اینکه به موضوع زمان جدا کردن اتاق خواب کودک بپردازیم، باید در ابتدا در مورد ویژگی های اتاق خواب  مخصوص کودکان صحبت نماییم. به باور انجمن پزشکان اطفال آمریکا (AAP)، اتاق خواب کودک باید از فضای مناسبی جهت استراحت و خواب با رعایت تمام استانداردهای ایمنی برخوردار باشد. تهیه گهواره یا تخت خواب کودک که با استانداردهای ایمنی طراحی شده است، اهمیت ویژه ای دارد. در ایده آل ترین حالت، اتاق کودک نه تنها باید فضای مناسب خواب را فراهم کند، بلکه باید در ایجاد یک روتین عالی قبل از خواب تاثیر بگذارد.  
با فراهم کردن این شرایط می توانید به موقع زمان جدا کردن اتاق خواب کودک را شناسایی کنید. اتاق خواب باید شامل قسمت های مختلف جهت ایجاد فضای مناسب به منظور برخورداری از خواب آرام برای کودک باشد. از جمله مهمترین عواملی که می توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا نمایند، توجه به فاکتورهایی از جمله صدا و نور می باشند. ما به شما تهیه دستگاه صدای سفید نوزاد را برای اتاق خواب کودک پیشنهاد می کنیم. این دستگاه به خصوص در مواقعی که می خواهید صداهای مزاحم اطراف را کاهش دهید، بسیار توصیه می شود. استفاده از یک چراغ خواب کم نور قبل از خواب به ویژه به هنگام پخش کردن آهنگ های لالایی کودکان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

ویژگی های اتاق خواب مخصوص کودکان
ویژگی های اتاق خواب مخصوص کودکان

خواباندن کودک در اتاق والدین کار صحیحی است؟

خواباندن کودک در اتاق والدین کار صحیحی است؟ یکی از مهمترین دغدغه های والدین این است که از همان ابتدا باید نوزاد را در اتاق خودمان بخوابانیم یا خیر. نوزاد بعد از تولد به هیچ عنوان نباید به تنهایی در اتاق خواب مخصوص خود بخوابد. انجمن پزشکان اطفال آمریکا در این رابطه توصیه می کند که نوزاد حداقل به مدت 6 ماه بعد از تولد باید در اتاق والدین بخوابد. خوابیدن نوزاد در اتاق خواب والدین باعث کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی و ناخواسته بعد از تولد می شود. در این رابطه توصیه می شود که نوزاد بعد از تولد حداقل به مدت 6 ماه در اتاق خواب والدین بخوابد. زیرا این امر باعث می شود تا والدین بتوانند در طول شب به راحتی به نوزاد خود غذا دهند و از او مراقبت کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید: از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم؟

در رابطه با سن مناسب جدا کردن اتاق کودک نمی توان به طور قطعی اظهار نظر نمود. حتی نمی توان به طور قطعی گفت که نوزاد بعد از یک سالگی قادر است به تنهایی در اتاق خواب مخصوص خود بخوابد یا خیر. نرخ مرگ و میر مرتبط با خواب در 6 ماه اول بعد از تولد بسیار زیاد است. بنابراین، به اشتراک گذاری اتاق با نوزاد در این دوره توسط والدین ضرورت زیادی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین زمان جداسازی اتاق خواب کودک بهتر است که به یک پزشک اطفال مراجعه نمایید.  

سن مناسب جدا کردن اتاق کودک
سن مناسب جدا کردن اتاق کودک

بهبود کیفیت خواب کودک در اتاق خواب مخصوص خود

آیا خوابیدن در اتاق خواب مخصوص می تواند بر بهبود کیفیت خواب کودک تاثیر بگذارد؟ به احتمال بسیار زیاد، بله. پدرها و مادرها بعد از زمان جدا کردن اتاق خواب کودک، معمولا کیفیت خواب بهتری را تجربه خواهند کرد. جداسازی اتاق خواب ها از یکدیگر باعث می شود تا کودک نیز، کیفیت خواب بهتری داشته باشد. گزارش ها حاکی از آن است که پدر و مادرها تا قبل از جدا کردن اتاق خواب کودک، مجبور هستند که در طول شب به دلیل غذا دادن به نوزاد و... بیدار بمانند. این امر باعث می شود که خواب شبانه کمتری را تجربه کنند. از طرفی، خوابیدن کودک در اتاق خواب مخصوص باعث بهبود کیفیت خواب او می شود. زیرا دیگر از صداهای شبانه مزاحم نظیر: خروپف، سرفه و حتی حرکات زیاد والدین در طول شب خبری نیست. 

سن مناسب جدا کردن اتاق کودک

بهترین سن جهت جدا کردن اتاق کودک به یک سری فاکتورهای مهم بستگی دارد که باید به آنها توجه نمود. جهت بهبود کیفیت خواب کودک و والدین توصیه می شود که از سن 6 تا 9 ماهگی برای این کار اقدام شود. البته این توصیه، یک توصیه نسبی است و نمی توان در رابطه با شرایط هر کودکی و شرایط خواب او به طور مطلق اظهارنظر نمود. در این شرایط، احساسی که والدین نسبت به انجام این عمل دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. برخی از والدین، می توانند جهت جداسازی اتاق خواب کودکشان از سن 4 ماهگی اقدام نمایند. در حالی که برخی از والدین تا زمانی که کودکشان به سن 2 سالگی برسد، جهت انجام این کار منتظر می مانند. 
طبق توصیه ما، بهترین زمان جداسازی اتاق کودک بعد از سن 6 ماهگی می باشد. قبل از سن 6 ماهگی، احتمال خطر مرگ مرتبط با خواب در نوزادان بسیار زیاد است. پس در این رابطه توصیه می شود که تا قبل از 6 ماهگی والدین جهت جدا کردن اتاق خواب کودک اقدام نکنند. انتخاب زمان مناسب جداسازی اتاق کودک از والدین به شرایط کودک شما بستگی دارد و مشاوره با یک پزشک اطفال می‌تواند راهکار تخصصی و دقیقتری نسبت به مسئله شما، ارائه دهد.
در ادامه قصد داریم در قالب نمودار، بهترین زمان جدا کردن اتاق کودک را شرح دهیم:

گروه سنیانتقال به اتاق خواب کودک؟محل خواب کودک
قبل از 6 ماهگیبه هیچ عنواننوزادان در این گروه سنی باید در اتاق خواب والدین و در گهواره یا تخت مخصوص به خود بخوابند. احتمال خطر سندروم مرگ ناگهانی تا قبل از 6 ماهگی در نوزادان بسیار زیاد است. 
6 تا 12 ماهگیتوصیه نمی‌شودشواهد خاصی جهت انتخاب بهترین زمان به منظور جداسازی اتاق خواب کودک تا قبل از 12 ماهگی وجود ندارد، در حالی که بیشتر مرگ های مرتبط با خواب در 6 ماه اول بعد از تولد رخ می دهند. تصمیم گیری در رابطه با این شرایط به عهده والدین می باشد. 
12 ماهگی به بعدبلهبعد از اینکه فرزند شما به سن یک سالگی یا حتی بالاتر رسید، بهترین زمانی است که جهت جداسازی اتاق خواب ها از یکدیگر اقدام نمایید. 


نشانه های آمادگی کودک جهت انتقال به اتاق خواب مخصوص خود

زمان جدا کردن اتاق کودک از جمله مهمترین دغدغه های والدین به شمار می رود. در این زمینه هیچ گونه نظر خاصی جهت انتخاب بهترین سن جهت جداسازی اتاق ها از یکدیگر وجود ندارد. البته چند نشانه مهم وجود دارند که با در نظر گرفتن آنها می توانید جهت انتقال کودک تان به اتاق خواب مخصوص تصمیم گیری نمایید.

  • نوزاد به سن 6 ماهگی یا بالاتر رسیده است.
  • کودک به دلیل مشکل خواب نمی تواند به راحتی در اتاق خواب والدین بخوابد. 
  • دچار اختلال بی خوابی شده اید. 
  • در انتظار فرزند جدیدی هستید. 
  • قصد آموزش خواب به کودک خود را دارید. 

کلام آخر

البته در این زمینه نکات مهمی وجود دارند که والدین باید در رابطه با زمان جدا کردن اتاق کودک بدانند. زیرا به طور ناگهانی نمی توان از کودک درخواست کرد تا به تنهایی در اتاق خواب خود بخوابد. جهت کسب مشاوره در این زمینه نیاز است که حتما با یک پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید. 

 

منبع : huckleberrycare

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

تخفیف ویژه مهدکودک (تمام وقت)

 به مدت محدود

به همراه صبحانه و ناهار و تمام آیتم های آموزشی مجموعه

​​​200ت
تخفیف​​​​​​​

اطلاعات بیشتر: ۰۹۳۸۵۱۳۲۶۵۸

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید